woensdag 9 maart 2011

Mama is boooooos!


Ik ben smorgens niet op mijn best, dat is algemeen bekend bij mijn huisgenoten. Als de nacht ervoor vol incidenten is geweest (niet van de romantische aard) dan is dat nog vele malen erger. Als ik mijn ogen open doe en naast mij staat een stralend hoofd met een vogelnest erop (Gijs avant het haarkammen) dan gaat het nog wel. Maar op t moment dat op zijn vraag: 'mag ik naar beneden', mijn antwoord: 'eerst je kleertjes aan doen' is, dan is de zoete vrede snel voorbij. Uuuuhhh, fout!! Het stralende hoofd verkruimelt tot een gedroogd appeltje en de piep en huilmode wordt aangezet. Want het antwoord wat meneer had willen horen is: tuurlijk jongen, ga jij in de vette lappen maar met de ds spelen tot het 12 uur is. Elke dag weer een harde les voor de man. Maar vanmorgen ging het redelijk. Met bovennatuurlijke inspanning ging ik niet al tieren bij de eerste de beste piep, en met wat overreding gingen de kleren aan. Maar goed ook, want mijn hoofd werkt gewoon niet voor 9 uur en zonder 3 bakken koffie.Ik zou hem zonder gene een rokje aandoen, om dan te bedenken oh nee, dit was de jongen. Affijn, al zijn broeken worden op dit moment vakkundig van nieuwe knieeen voorzien, dus de keuze was niet reuze. Hij had de beschikking over welgeteld 1 schone broek. Na een half uur waren ook zijn schoenen gevonden en zat meneer aan de boterham (door lief gesmeerd.)(wacht even, dit moet anders.... DOOR LIEF GESMEERD!!!!).Want dat is een unicum, ik moet daar niet aan gaan wennen. Dan is de klap op aarde weer zo groot als t weer ophoudt.

Maar dan komt het. Op donderdag moeten de kleuters naar gym. De gym begint om half negen. De gym is NIET op school, maar 1 dorp verderop.
Mensen die geen kleuter zijn moeten wel naar school. Voor school is een eenrichtingsweg. Maar ik ben de enige die dat weet. Dus vanaf 8 uur is er een gedrang, getoeter en zijn er levensgevaarlijke situaties voor school. Dat weet ik, want ik woon ernaast en zit front row. Moeders met 3 of meer kids (remember, polder en randje bible-belt) hebben t dus heel zwaar, want bovenbouw ingang is links, onderbouw is rechts en als je derde kind een kleuter is moet die dus nog ergens anders heen. Op het schoolplein is het een geren van links naar rechts en terug naar de auto. Die je dan op de eenrichtingsweg richting dorp O moet zien te krijgen, met langsrazend verkeer VAN TWEE KANTEN! Is t plaatje duidelijk?

Dus dat hadden we vanmorgen. F naar school (kijk, hier heb ik even mazzel, 1 kind in bovenbouw, maar dat kan zelf naar school lopen, want wonend naast school). En ik met G in auto, door de (niet) eenrichtingsweg naar dorp verderop. Alwaar 40 moeders met ditto auto's proberen 1 of meer kleuters in de gymzaal te krijgen. Voor de gymzaal is een parkeerplaats waar 3 auto's op passen. Dus er zijn moeders die carpoolen (voor school worden kleuters uitgewisseld waarna auto's weer alle kanten op vertrekken). Dat scheelt 2 of 3 auto's op de parkeerplaats voor de gymzaal. In het verkleedhok staan de 40-3 moeders kleuters uit kleren te wurmen .Kleren die een half uur ervoor met veel gescheld aan zijn gekregen. Nog kleinere kids, de nog niet schoolgaande peuters en babies,kruipen lustig in deze chaos rond. Je snapt, om 5 over half negen, als ik mijn auto vanuit de sloot probeer op te dreggen, heb ik het zweet al op de rug. En dan is t buiten nu nog koud.

En dan. Dan rijd ik terug en probeer mijn hartslag van 180 naar een 79 te krijgen. En dan zie ik allerlei senioren die lustig en rustig allerlei kinderen naar andere scholen brengen. Die senioren zie je vooral op donderdag ook wel bij onze school. Want zie je, het is gewoon niet te doen. Als je ook een baan hebt en een man die werkt, en 2 of meer kids, hoe brei je dat rond zonder de hulp van die senioren? Ouders die IN DE BUURT wonen en die taak af en toe over kunnen nemen. Een handje bijsteken. En dan ben ik boos ehh gefrustreerd. Want natuurlijk, ik mag blij zijn dat ik nog ouders heb, en dat ze min of meer fit zijn. Maar waarom, waarom wonen die ouders 2 uur verderop, en veresit ze zien zoveel gedoe en geplan? Als ik toch de senior was, ik zou die kleintjes zo vaak overnemen als ze me maar zouden laten doen. Hoe leuk is dat, je hebt ze even, en dan kan je de verantwoordelijkheid weer overdragen. Heel anders dan toen je zelf ouder was. Ik snap het niet, ik snap het niet. Turlijk, ik kan bellen en vragen om een oppas dag, of zomaar een dag voor vooral mijn moeder om bij de kids te zijn. En dat regelen ze altijd, mits van te voren aangevraagd en uitgestippeld, want zelf hebben ze natuurlijk een planning, en ook een vol leven, dat mag, dat mag. Maar zo'n onregelmatige oppasdag, dat is een heel geheister. Met treintijden, de dag ervoor komen, blijven slapen. Heel leuk, maar ook heel lastig. Dus dan ben ik stiekum toch boos, dat ze zo ver weg zijn gaan wonen. Gaan wonen he, want ze woonden eerst op een half uurtje afstand en er was een vaste dag in de week dat ze de kindjes zagen. Maar dat is anders nu he?

Als ik weer thuis kom, dan staat daar DE BUS. En de bus regelt voor de niet kleuters het vervoer van en naar de gym. De bus staat daar voor groep 3, die na de kleuters gym heeft. De bus haalt de kleuters op vanaf de gymzaal, en brengt groep 3 erheen. Maar de gemeente heeft maar een budget tot een aantal ritten. En de kleuterrit heen, die kunnen ze niet betalen. Maar de bus, die staat daar dan al wel. En de kleutermoeders op de niet-eenrichtingsweg moeten er allemaal omheen wurmen, om naar de gymzaal te komen.

(ohja, en dat gister, de wasdag voor 't gebit, of de biddag voor t gewas, whatever!, de busritten allemaal uitvallen. omdat de school in de kerk zit. en dat ze die uitgevallen ritten niet over 4 donderdagen kunnen verdelen, waardoor de kleutermoeders een maand lang dit gedoe niet hoeven mee te maken.....)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten